بلفاروپلاستی = عمل زیبایی پلک

بلفاروپلاستی = عمل زیبایی پلک

دکتر کاظم محقق 44219771-021
بلفاروپلاستی = عمل زیبایی پلک

بلفاروپلاستی = عمل زیبایی پلک

دکتر کاظم محقق 44219771-021

آلوپسی آندروژنتیک


 

 

تعریف

آلوپسی آندروژنتیک نوعی ریزش مو در زنان و مردان است. در مردان ، این وضعیت به عنوان طاسی الگوی مردانه نیز شناخته می شود. مو با الگویی کاملاً مشخص از بالای هر دو معبد از بین می رود. با گذشت زمان ، خط مو عقب می رود و یک شکل مشخص "M" را تشکیل می دهد. موها در قسمت تاج (نزدیک بالای سر) نیز نازک می شوند و اغلب تا طاسی جزئی یا کامل پیش می روند.

الگوی ریزش مو در زنان با طاسی مردانه متفاوت است. در خانم ها موهای سر نازک می شوند و خط موها عقب نمی رود. آلوپسی آندروژنتیک در زنان به ندرت منجر به طاسی کامل می شود.

آلوپسی آندروژنتیک در مردان با چندین بیماری پزشکی دیگر از جمله بیماری عروق کرونر قلب و بزرگ شدن پروستات همراه است. علاوه بر این ، سرطان پروستات ، اختلالات مقاومت به انسولین (مانند دیابت و چاقی) و فشار خون بالا (فشار خون بالا) به آلوپسی آندروژنتیک مرتبط بوده اند. در زنان ، این نوع ریزش مو با افزایش خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) همراه است. PCOS با عدم تعادل هورمونی مشخص می شود که می تواند به قاعدگی نامنظم ، آکنه ، موهای زائد در جای دیگر بدن (پرمویی) و افزایش وزن منجر شود.

 

شیوع

آلوپسی آندروژنتیک علت مکرر ریزش مو در زنان و مردان است. این شکل از ریزش مو حدود 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. آلوپسی آندروژنتیک می تواند از همان نوجوانی فرد شروع شود و با افزایش سن خطر افزایش می یابد. بیش از 50 درصد مردان بالای 50 سال درجاتی از ریزش مو دارند. در زنان ، احتمال ریزش مو بعد از یائسگی وجود دارد.

 

علل

عوامل مختلف ژنتیکی و محیطی احتمالاً در ایجاد آلوپسی آندروژنتیک نقش دارند. اگرچه محققان در حال مطالعه عوامل خطرزا هستند که ممکن است در این شرایط نقش داشته باشند ، اما بیشتر این عوامل ناشناخته مانده است. محققان تشخیص داده اند که این شکل از ریزش مو مربوط به هورمون هایی به نام آندروژن است ، به ویژه یک آندروژن به نام دی هیدروتستوسترون. آندروژن ها برای رشد طبیعی جنسی مردان قبل از تولد و در دوران بلوغ مهم هستند. آندروژن ها همچنین دارای عملکردهای مهم دیگری در مردان و زنان هستند ، مانند تنظیم رشد مو و میل جنسی.

رشد مو در زیر پوست در ساختارهایی به نام فولیکول آغاز می شود. هر تار مو به طور معمول 2 تا 6 سال رشد می کند ، برای چند ماه به مرحله استراحت می رود و سپس می ریزد. چرخه از زمانی شروع می شود که فولیکول رشد موی جدید را آغاز می کند. افزایش سطح آندروژن در فولیکول های مو می تواند منجر به چرخه کوتاه رشد مو و رشد رشته های کوتاه و نازک مو شود. علاوه بر این ، تاخیر در رشد موهای جدید برای جایگزینی رشته های ریخته شده وجود دارد.

اگرچه محققان گمان می کنند که چندین ژن در آلوپسی آندروژنتیک نقش دارند ، اما تغییرات فقط در یک ژن ، AR ، در مطالعات علمی تأیید شده است. ژن AR دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی به نام گیرنده آندروژن ارائه می دهد. گیرنده های آندروژن به بدن این امکان را می دهند که به دی هیدروتستوسترون و سایر آندروژن ها واکنش مناسب نشان دهد. مطالعات نشان می دهد که تغییرات در ژن AR منجر به افزایش فعالیت گیرنده های آندروژن در فولیکول های مو می شود. هنوز مشخص نیست که چگونه این تغییرات ژنتیکی خطر ریزش مو در مردان و زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک را افزایش می دهد.

محققان به بررسی ارتباط بین آلوپسی آندروژنتیک و سایر شرایط پزشکی مانند بیماری عروق کرونر قلب و سرطان پروستات در مردان و سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان ادامه می دهند. آنها بر این باورند که برخی از این اختلالات ممکن است با افزایش سطح آندروژن همراه باشد ، که ممکن است به شما در توضیح اینکه چرا با ریزش مو مربوط به آندروژن اتفاق می افتد کمک کند. سایر عوامل هورمونی ، محیطی و ژنتیکی که شناسایی نشده اند نیز ممکن است در این امر دخیل باشند.

 

وراثت

الگوی وراثت آلوپسی آندروژنتیک مشخص نیست زیرا احتمالاً عوامل ژنتیکی و محیطی زیادی در این امر دخیل هستند. این وضعیت در خانواده ها به صورت خوشه ای تمایل دارد ، و به نظر می رسد داشتن یک خویشاوند نزدیک با ریزش موی الگو از عوامل خطر برای ایجاد این بیماری است.

نامهای دیگر این شرایط

آلوپسی آندروژنیک

طاسی با الگوی زنانه

آلوپسی الگوی مردانه

طاسی الگوی مردانه

طاسی الگو